2011-08-28

LCHF: Rotsaksgratäng, kokosmjölk, lövbiff, pepparrotskräm

Min kanonkarl hade ögonen med sig och hittade pepparrot på kvällspromenaden här om dagen. 3kg uppgrävd pepparrot senare funderade vi på vad vi skulle använda den till. 

ROTSAKSGRATÄNG >4 port
  1. Hacka eller skiva rotsakerna.
    Jag använde en halv majsrova, halv kålrot, hel palsternacka, hel morot, halv rödbetta, halv kålrabbi samt rädisor.
  2. Hacka svamp, citrongräs och lök alt. vitlök.
    Jag använde blasten på vitlöken samt en rödlök för att få en mildare smak.
  3. Blanda allt i en skål och krydda med salt och peppar.
  4. Lägg det sedan i en stor ugnsform. Rotsakerna får inte täcka hela formen upp till kanten!
  5. Toppa ev. med örtkryddor, chili eller ingefära.
    Jag använde thaibasilika, oregano samt timjan.
  6. Häll över ca 600g kokosmjölk samt 1,5dl grädde och toppa med ett par msk riven parmesan.
  7. Ställ in i mitten av ugnen och låt gratinera i 200 grader ca 50 minuter. Använd en provsticka för att kontrollera att rotsakerna mjuknat och flytta sedan upp formen överst i ugnen eller vrid om till grill någon minut för att låta osten få en gyllene färg om det behövs.
  8. Ett tips: Spar skyn som blir i gratängformen och gör en fisksoppa på den dagen efter!

PEPPARROTSKRÄM
  1. Mosa 150g fetaost i en skål.
  2. Tillsätt någon matsked turkisk yoghurt eller kokosmjölk och blanda väl.
    Krämen ska vara tjock och fastna på skeden!
  3. Krydda med färsk riven pepparrot, salt, peppar och lite hackat citrongräs eller citronskal.
    Jag använde ca 1-2 tsk pepparrot, men smaka av och känn efter.
  4. Rör ned tre msk riven parmesan och låt krämen stå i kylen ca 20 minuter.
  5. Fyll lövbiff, rulla till rullader och sätt ihop mha en tandpetare i trä. 
  6. Stek sedan rulladerna hastigt på hög värme. Krämen kan givetvis användas till alla typer av kött och måste inte fungera som fyllning. 

 Rulladerna serveras på en tomat- och örtbädd med balsamico.

1 kommentar:

Jossan sa...

Nu kommentar-bombar jag kanske men jag blir så hungrig av detta så jag bara måste skriva det!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...