2012-04-11

JAG ÄR AMAZING

Varför är det alltid accepterat att beklaga sig, självömka eller uppvisa nedvärderande känslor officiellt när man inte kan uppvisa motsatsen utan att bli anklagad för skryt? Varför är det alltid okej att upplyfta andra och nedvärdera sig själv men inte omvänt? Man kan slänga ur sig hur många meddelanden som helst på diverse mötesplatser som att man är förbannad för att man missat bussen, att någon jävla idiotisk sak förstör hela dagen eller att man känner sig tjock och har ångest - men man kan inte upplyfta sig själv och prata om toppbetyg, sitt fantastiska liv eller hur otroligt bra allting rullar på. Människans stolthet idag verkar mest bestå i att hävda sin rätt och att värna om att inte behöva erkänna när man begått ett misstag eller gjort fel. Nog för att jag missar bussen och blir förbannad, råkar ut för diverse idiotiska saker som förstör mina dagar och känner mig ful och tjock, men mitt liv är fantastiskt, jag har snart sju terminer med toppbetyg i ryggen och allting rullar nog på rätt bra tycker jag. Idag fick jag ett mail ang. betyg och slutkommentar för terminens första delkurs. Just det, första arbetsintervjun för två förskollärarjobb är också bokad.

"Slutbetyg: VG+
Du uppvisar en stor förtrogenhet och medvetenhet, och en mycket bra reflektionsförmåga som jag inte kan minnas att jag stött på tidigare under min tid som lärare inom pedagogiskt arbete III. Om du får möjlighet, så skulle jag rekommendera dig att gå vidare i dina studier i framtiden och eventuellt satsa på forskarutbildning inom förskoleområdet."

Tack, mig själv för mina prestationer!

3 kommentarer:

Madde / Mamma och blivande fröken sa...

Intressant tanke där. Förstår egentligen inte varför det är mer okej att vara negativ och klaga på allt, än att vara stolt över sig själv och faktiskt vara GLAD att man lyckats? Klart man ska vara stolt över sig själv, om andra blir upprörda över saken är det deras problem.

Cilla sa...

Du har helt rätt. Ibland känns det som att människor får mer ut av att klaga än att lyfta sig själva. Jag tycker att man ska framhäva sig själv, och det man gör bra. Likväl är det så klart viktigt att vara medveten om brister och sådant, men hey hela livet är en lärdom.

Härligt för dig att få sådana fina visdomsord om ditt arbete. Sträck på dig och känn dig stolt :)

Natalie sa...

Agree.

Fantastiskt bra jobbat, men kom inte och påstå att du inte väntade dig det betyget?!

Nu tänker jag göra som du föreslår, för när man har gjort bra ifrån sig och får den "framgång man förtjänar" ska man vara stolt och nöjd... Tänkte bara meddela att vi fick samma uttalanden - och enligt min handledare var vi några ytterst få som "låg på den nivån" (som hon uttryckte att Roger sagt), så säg till när vi ska forska! ;)

Fortsätt i samma takt och lycka till med examensarbetet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...