2012-06-11

Protein-chailatte och ätstörning

Min kropp kan inte äta. Den vill inte äta. Med en konstant strulande mage säger kroppen att mat är nej. Med en konstgjord ämnesomsättning som inte funkar säger huvudet att mat är nej. Den enda gången jag kan skymta ett bra blodsockervärde är när jag inte äter. Äter jag något fallerar hela dagen. Dagen som då redan är skit blir ännu mer skit och allt slutar i kaos. Dessutom behöver kroppen mat för all den träning som jag plågar den igenom. Det är lätt att bli skev; att känna sig kluven och paradoxal. Att inte äta är det enda som fungerar. Och det fungerar ju inte ens. Tänk att kunna äta när man känner för det. När man kommer att tänka på mat och inte efter noggrann planering av hela dagens matintag med exakta tider. Tänk att kunna äta det man tänker på. En portion havregrynsgröt hade varit schysst, tack! Istället för att noga överväga vad som funkar och inte funkar att äta. Speciellt med tanke på att inget verkar funka att äta.

Idag sa rösten inne i mitt huvud att allt bli bra om jag bara låter bli att äta. Så, hur håller man sig ifrån en ätstörning som man till slut inte kan kontrollera när matsituationen aldrig fungerar? Hur vet man när man är på väg att fastna i ett negativt mönster som inte hjärnan längre kan styra? Hur släpper man tanken på mat när man hela tiden dygnet runt är hungrig och aldrig bara kan äta "något"? Idag tänkte jag att rösten i huvudet skulle hålla käften. Istället för proteingröt, kesellafluff med protein, proteinpannkakor eller proteinglass till frukost tänkte jag om och gjorde en protein-chailatte. Magen har inte pajat än på 3 timmar, så det kanske var en bra grej. Latten är riktigt god och skummet håller sig utan att sjunka ihop!
  1. Värm 2dl vatten
  2. Släng i en tesil med svart chaite (ex. Chai Assam)
  3. Ställ åt sidan!
  4. Värm 2dl mjölk i micron
  5. Vänd ner 10-20g proteinpulver med vaniljsmak
  6. Vispa med elvisp tills proteinet fluffar
  7. Häll den skummade proteinmjölken i ett stort glas
  8. Ta ur tesilen och häll teet över den skummade proteinmjölken
  9. Rör om med sked!
  10. Toppa med malen kardemumma

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...