2012-06-04

Underläge och mjölksyra

Himla skitdag! Himla skitliv! Jag hatar att mitt liv är ett enda stort underläge. Jag hatar alla dagar när man inte orkar slå från underläge. Ordspråket lyder "hellre jaga än jagas". Idag håller jag inte med. Mitt liv är en enda jakt. Den bästa liknelsen är att mitt liv är som att ständigt gunga gungbräda med olika personer, men utan att veta hur mycket personerna väger eller när de kliver av och på. Att studsa upp och ner dagarna i ända utan att få sitta still eller veta hur mycket motstånd man möter och vad man ska göra för att mota med rätt kraft. Idag la jag mig under isen i soffan som ett kolli efter att ha stressat sönder hjärnan med sammanställning inför morgondagens opponering. Blodsockret valde att lägga sig på toppen av Mount Everest oavsett åtgärder, så illamåendet infann sig redan kl.11. Träning och förbränning är i dessa situationer väldigt viktigt, men kroppen gör motivationen obefintlig. Man kan inte vara stark. Så, jag tänkte om och kände att man kan ju vara stark om man lyfter 2kg istället för 10kg. Man kan ju vara stark för att man tar sig till träningen, sätter sig på cykeln och trampar runt pedalerna. Styrka är inte enbart starka muskler. Så, jag tog på mig min nya träningströja, var stark och satte mig på spinningcykeln. Motivationen började infinna sig, men blodsockret kände för att lägga sig på botten av Marianergraven helt plötsligt. Tänk så otroligt givande att gunga gungbräda. Tänk så otroligt givande att pressa ner ett helt paket dextrosol i halsen för att jaga ikapp. Blodsockret höll sig på en för låg nivå hela passet och benen var därför stumma som stockar. Cykeltekniken och rundtrampet utvecklas dock för varje gång! Avslutade träningen med ett outdoorpass innehållande power/athlet 1000. Instruktören Maria, som även höll RPM-passet på cykel, drev våra muskler till mjölksyregräns med 10 övningar á 100 repetitioner.

Benböj
Armhävning
Bicepscurls med hårt gummiband
Dips på bänk
Rodd med hårt gummiband
Tåhävningar
Höftlyft
Axellyft med hårt gummiban
Ländryggslyft
Sit-ups

Övningarna genomförs med minsta möjliga vila och så fort 100 repetitioner nåtts påbörjas nästa övning. Träningsformen liknar Tabata, men med fokus på antal och utan planerad vila. Allt kan göras på tid och då kan man sträva efter att förbättra totaltiden. Mjölksyran sprutade och musklerna både stumnade och brände på ett sätt jag aldrig tidigare upplevt. Det svåraste är att hålla räkningen och fördriven tid upplevs gå extremt snabbt, eftersom fokus konstant ligger på att räkna. Extraövning efter totala 1000 repetitioner blev några plankor innan passet avslutades stående i planka 4 minuter. Löpningen tillbaka till gymmet kändes inte riktigt lika skön som löpningen innan passet! Mitt livs värsta träning. Den bästa värsta träningen! Vinglandes kom jag sedan hem till Björns goda broccolisoppa och min mammas frökex. Underbart! Hade fått en presentpåse innehållande marsipan, te, godis utan socker och en pajdegskavel för rund form(!!!!!) från mammas resa till Tyskland. I påsen fanns också en ny löparbuff i polyester från Peak Performance som lyckönskning till nya jobbet och en hel samling med Hitchcockfilmer. Behöver jag tydliggöra att kvällen spenderades i soffläge..? Dagen började skit. Sen gjorde jag den bra. Träningsresultatet är oviktigt i sammanhanget. Att jag vände dagen är den verkligt stora prestationen. Ikväll kan inget få mig under isen!
Tack, mamma!
Middagspajen är redan planerad...

1 kommentar:

Cilla sa...

Din styrka är helt enorm. Jag blir så imponerad varje gång du vänder något som är så jobbigt till något positivt. Jag hoppas att du förstår hur många människor som skulle stanna på soffan och aldrig ta tag i träning och kost på det sättet som du gör. Älsk på att vända skitdagar till bra saker :)

KRAM!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...